بند مقالات علمی پژوهشی با مقالات ترویجی جداست

حمید احمدی <hamidahamadi63@yahoo.com>
جمعه 22 اسفند 1393 @ 09:02 ق.ظ
با سلام و احترام؛
متاسفانه در جدول مصاحبه با ازمون دکترا، بند مقالات علمی پژوهشی با مقالات ترویجی جداست. این امر سبب می شود کسی که تعداد مقالات پژوهشی معتبر بیشتری دارد مثلا 6پژوهشی و 1 مقاله ISI نسبت به کسی که مقالات پژوهشی و ترویجی دارد، مثلا 4پژوهشی و 2 ترویجی، امتیاز کمتری بگیرد. در ضمن بعضی رشته ها المپیاد دانشجویی نداشته اند چنین رشته هایی 5امتیاز از 100 امتیاز داوطلب، بی دلیل از بین می رود و امتیاز دانشجو پایین می افتد.
ایا سازمان سنجش در اصلاحیه جداول مصاحبه با ازمون این موارد را اصلاح می نماید؟؟ من از شما درخواست میکنم که حتماً این دو موضوع بررسی شود و نتایج حاصل از ان را لطف بفرمایید و باطلاع دهید.
با تشکر فراوان

نظرات 20 + ارسال نظر
مهدی جمعه 29 اسفند 1393 ساعت 12:35

باسلام.
من کاملا با نظر s موافقم. خب مسلمه که هرچی کار کاربردی تر باشه امکان نوشتن مقاله کمتره. من توی دو سال ارشد یه طرح پژوهشی رو با یکی از ادارات کل داشتم و کل این زمان رو درکیر این طرح و رفت و آمد و کارای اداری و گزارشات و ... بودم، واقعا با انگیزه کار کردم و علاوه بر اون یک طرح دیگه رو هم با همکاری یکی از دوستان انجام دادم و انقدر خوب کار کردم که برای مدتی به عنوان مشاور توی اداره کل راه و ترابری استانمون تو زمینه ای که کار میکردم (قیر و آسفالت) از طرف مدیر کل معرفی شدم. اما الان به شدت پشیمونم و میگم کاش منم یه کار سنتزی آسون و یه کار تئوری میکردم و فقط به فکر چاپ مقاله بودم، الان طرحمو تمایل دارن که به صورت پایلوت انجام بدن اما من اصلا انگیزه ندارم و گفتم من به چه امیدی اینهمه دردسر و زحمت رو قبول کنم؟ همین الان من 2 تا طرح خیلی خوب یکی توی زمینه صنعت کک (که با چند ده هزار تومن میشه یک تن خاک کک رو قابل استفاده کرد!) و یکی دیگه هم توی صنعت برق (تولید روغن ترانس داخلی!) دارم که اولی رو تقریبا به نتیجه رسیدم و دومی هم نیاز به کار داره. اما هردو رو در حال حاضر کنار گذاشتم چون میبینم توی این کشور اصلا ارزشی برای زحمات و فعالیت آدم قائل نمیشن و کار پژوهشی رو فقط توی چاپ مقاله میبینن.
واقعا از ته دلم میگم کار کاربردی انجام دادن توی این کشور با این همه موانع و سختیهای اداری و ... بسیار کار اشتباهیه و من از اینکه این اشتباه رو انجام دادم پشیمونم. چرا؟؟؟ چون همه حرف کاربردی شدن رو میزنن اما وقت عمل همه خودشون رو کنار میزنن. چه تو برنامه ریزی و چه توی حمایت...شاید از بیرون آسون باشه اما وقتی میای توی کار ومیبینی چقدر کارشکنی و بی مسولیتی و... هست و چقدر باید زحمت بکشی، تهشم وقتی میبینی کسی ارزش قائل نیست، خسته میشی.
یه چیز دیگه هم که باید بگم که مربوط به موضوع حقوق دانشجویی میشه، اینه که چرا باید همه کارهای ما به اسم اساتیدمون تموم بشه؟؟ من 2 تا طرح رو انجام دادم و تمام مراحل اون ، ارائه پروپزال و دفاع، صحبت های مالی، انجام طرح، انجام آزمایشات تکمیلی، گزارشات، دفاع نهایی (بدون حضور استاد!!) در اداره و ... به عهده من بود و من انجام دادم. کنار این طرح خودم مقالات رو توی همایش و ژورنال چاپ کردم اما توی مقالات اسم اساتیدی که اصلا در جریان کار نبودند قبل از منه و مجری طرح محسوب میشن و من همکار طرح!! حاضرم قسم بخورم همین الان در مورد طرح من از اساتیدم بپرسید چندان آگاهی ندارند...آخه این چه انصافیه؟؟
آقای دکتر لطفا تایید کنید این درددلو و لطفا در پاسخ فقط یک جمله نگید که شما دیدت رو عوض کن یا زود خسته نشو به تلاش ادامه بده. آقای دکتر شما اگه میدی توی یک اداره چطور داشتن چک کار پژوهشی رو با ماست مالی بالا میکشیدن، شما نمیدونی من برا گرفتن یک نامه چقدر دوندگی میکردم و ... حالا هرجا میری میگن چند تا مقاله داری. واقعا متاسفم.
بله تمام تلاشم رو میکنم و طرحم رو ان شاالله به لطف خدا با موفقیت تموم میکنم و همه طرحام رو به شرکت های خارجی که پیدا کردم ارائه میکنم تا حداقل نتیجه کارم رو ببینم.

آرزوی توفیق دارم براتون.

s پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 17:05

سلام
رشته ما المپیاد نداره و از اون جایی هم که کاربردی هست نوشتن مقاله زیاد اصلا امکان پذیر نیست، من خودم تونستم یک ای اس ای و دو تا همایشی داشته باشم
رتبه اول در دو مقطع از دانشگاه بهشتی هستم ولی امتیازم نمیرسه با این حال

حامد معتمدی پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 16:09

منم با تموم نظرهای آقا محمدجواد در همه مطالب موافقم.حرف دل هممونه.دلمون خونه آقای دکتر

سوده پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 13:19

به نظر من اینکه شما دوست دارین با ترویجی ها نمره تونو ببرین بالا و مقالات آی اس آی بقیه حساب نشه خودخواهیه. قطعا اگه شما خوب باشی با ادغام پژوهشی و ترویجی هم امتیازت بالا میره

در جواب زهرا پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 10:27

دانشگاه تربیت مدرس که هنوز اطلاعیه برای امسال نزده. زده؟
من خیلی گشتم اما برای امسال و مقطع دکتری هنوز اطلاعیه ای نزده. اگر اطلاعیه ای وجود داره میشه لینکش رو در جواب من بگذارید جناب آقای دکتر؟

با سپاس

خبر ندارم.

کیانوش پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 08:17

دوستانی که به شرایط متافوت و سخت تره دانشگاه ها بهنسبت به ایین نامه اعتراض دارن خود جناب دکتر هم گفته این ایین نامه حداقل هاست همان طور که شریف معدل لیسانس رو 16 قرار داده و اگر دانشگاهی نمره زبانم بخواد نمیشه بر اون اعتراضی وارد کرد.حذف نمره زبان از ایین نامه به نظر من اشتباه بود

حمید احمدی پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 07:01

با عرض سلام به دکتر نوه ابراهیم و داوطلبان دوره دکتری
اکنون که بنده این مطلب را می‌نویسم تا سال جدید کمتر از دو روز مونده که پیشاپیش سال نو رو به مبارک باش می‌گویم

بی‌شک هدف ما دانشجویان از درج نظر در این وبلاگ ارتقا سطح آیین‌نامه مصاحبه دکتری است و رساندن پیام به گوش برنامه ریزان؛ که از این بابت از جناب دکتر نوه ابراهیم که چنین فرصتی را برای ما فراهم آورده‌اند کمال تشکر را دارم.

بی‌شک همه ما با این اصل موافق هستیم که آیین‌نامه باید طوری باشد که تمامی سوابق داوطلب استفاده شود یا به‌قول‌معروف حق به حق‌دار برسد، در آیین‌نامه فعلی امسال تدوین شده است مزیت‌های فراوانی نسبت به آیین‌نامه پارسال و گذشته دارد ازجمله الزام‌آوری اجرای آن؛ و در برخی از موارد خلأهای دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم
1. ذکری از طرح‌های پژوهشی انجام‌شده توسط دانشجو نشده است.
2. چرا تدریس در دانشگاه اصلاً لحاظ نشده است.
3. توازن بین نمره مقاله علمی پژوهشی و علمی ترویجی در نظر گرفته نشده است؟ آیا نسبت مجلات علمی ترویجی به علمی پژوهش 6 به 22 هست؟ لازم به ذکر است که تعداد مجلات علمی ترویجی بسیار کمتر است اینجاست که نمره علمی پژوهش بدون سقف باشد
4. جزئیات این جدول و یا همان تبصره‌ها در دسترس عموم داوطلبان قرار گیرد تا خدای‌ناکرده اساتید از عدم آگاهی دانشجویان به نفع دانشجویان خود استفاده نکنند؟
5. درنهایت باید سازمان سنجش نمره مصاحبه را به‌صورت ریز و مطابق با همین آیین‌نامه (نه صرفاً با یک نمره کلی) برای هر کدام از داوطلبان ارسال نماید تا در صورت تخطی دانشگاه‌ها از آیین‌نامه داوطلبان بتوانند با مدرک مستدل نسبت به نمره مصاحبه اعتراض نمایند.

در پایان از نظرات سازنده شما دوستان گرامی تشکر می‌کنم.

مجید عباسی چهارشنبه 27 اسفند 1393 ساعت 20:25

با سلام خدمت استاد عزیز

استاد اگه براتون امکان داره آیین نامه نهایی مصاحبه دکتری 94 با آزمون رو بزارین سایت.
با کمال تشکر

کیانوش چهارشنبه 27 اسفند 1393 ساعت 20:12

من یک سوالی دارم وقتی استاد راهنما هیچ کمکی نه تو نگارش نه تو ایده نه مراحل اجرای تحقیق نداشته به چه دلیلی باید اسم استاد راهنمای رو در مقالات مستخرج از پایان نامه درج کرد؟؟؟؟همون امتیازاتی که برای راهنمایی نکرده پایان نامه دریافت میکنند فکر کنم زیاد تر از حق استاد راهنما هم باشه .استاد راهنما از گرنت خودش حاضر نیست به پایان نامه دانشجو کمکی کنه ولی با درج اسمش تو مقالات از دانشگاه تشویقی دریافت میکند اینها سیاست های غلطه وزارت علوم هست من برای سنت شکنی هم که شده اقلا تو رشته خودم اسم استاد راهنمامو توی مقاله مستخرج از پایان نامه نمیزنم چون واقعا کوچکترین کمکی به من نکرد

محمد چهارشنبه 27 اسفند 1393 ساعت 19:31

سلام
آقای احمدی اگر طبق خواسته شما مقالات علمی ترویجی با علمی پژوهشی ادغام شود، در این صورت ممکن است به دلیل اینکه معدل کارشناسی ارشد شما بالا است و معدل کارشناسی شما پایین، ممکن است فرداد روز تقاضا دهید که امتیاز معدل کارشناسی ارشد را بیشتر کنید. به نظرم این موضوعات صرفا به نفع شماست نه عموم.
اگر در بعضی رشته ها المپیاد وجود ندارد ، شما می توانید در المپیادهای خارج از کشور شرکت کنید. رشته من هم در ایران المپیاد ندارد اما در خارج از کشور داشت و بنده شرکت کردم و رتبه سوم را هم آوردم.

فرید قدوسی چهارشنبه 27 اسفند 1393 ساعت 17:28

آقای دکتر سلام
فقط خواستم خسته نباشید عرض کنم خدمت شما بابت سال پرکاری که پشت سر گذاشتین و پیشاپیش نوروز94 را خدمتتون تبریک عرض کنم
سال نو شما مبارک

زهرا چهارشنبه 27 اسفند 1393 ساعت 14:05

جناب اقای دکتر با سلام
خدا خیرتان دهد پیگیری کردید واسه اصلاح ایین نامه اما امروز روز 27 اسفندماهه و تربیت مدرس همون ایین نامه را البته همین امروز گذاشته با نمره 70 زبان و تازه اعلام کرده تا اخر فروردین باید نمره 70 از زبان ببریم شما رو به خدا رسیدگی کنید مگه نباید طبق مصوبه جدید رفتار کنن؟ چرا دارند خلاف می کنند؟ شما را به عصمت فاطمه زهرا پیگیری کنید

حامی چهارشنبه 27 اسفند 1393 ساعت 13:39

استاد سلام
بابت نفت باهنر پرسیدین؟

سلام. دانشگاه باهنر برای نفت در خواست نکرده است. لطفا خودتان مستقیما با گروه نفت آن دانشگاه صحبت کنید.

سجاد چهارشنبه 27 اسفند 1393 ساعت 11:08

با سلام

به نظر بنده، این گفته شما درواقع تیری د تاریکی است یا به عبارتی: سنگ مفت و گنجشک مفت.
بهتر است از فرصتی که در این وبلاگ توسط یکی از مسئولان محترم فراهم شده است در راستای بهبود منافع عموم استفاده شود.
این سبک نظرات صرفا نفع شخصی را در پی دارد . در سال جاری آقای دکتر به نظرات داوطلبان بسیار بها دادند، امیدوارم که این نظرات به سمت سوء استفاده از توجه قابل تحسین آقای دکتر نسبت به دانشجویان نشود. آقای دکتر واقعا لطف می کنند که به صحبت های دانشجویان توجه نشان می دهند، پس لطفا به جای منافع شخصی ، به منافع عمومی بیندیشید
با تشکر

سلام. باور کنید هیچکس را نمی شناسم. دنبال کار شخصی هیچکس نرفته ام و نخواهم رفت. این وبلاگ هم همانطور که شما فرمودید صرفا برای اطلاع از نظرات همدیگر است و بس.

tara چهارشنبه 27 اسفند 1393 ساعت 10:20

با سلام

آقای حمید احمدی ، من در یکی از مطالب این وبلاگ خواندم که شما سعی دارید که آیین نامه مصاحبه با آزمون دکتری را، با داشته های خود سازگار کنید. مثل اینکه زیاد بی راه هم نگفتن، نظرات شما کاملا به سمتی است که به نفع خودتان است و دوست دارید که آیین نامه بر اساس داشته ها و نداشته های شما تنظیم شود.
من هم مقاله علمی پژوهشی دارم، هم علمی ترویجی و هم المپیاد.

بهتر است به جای این نظرات شخصی، به فکر بهبود وضعیت خودتان باشید.

sara چهارشنبه 27 اسفند 1393 ساعت 10:10

در جواب به آقای حمید احمدی

بسیار عاقلانه و عادلانه است که امتیاز مقالات علمی پژوهشی و علمی نرویجی جدا از یکدیگر محاسبه شود. دانشجوی دکتری علی رغم اینکه در موارد پژوهشی باید فعالیت داشته باشد در عین حال هم باید در ترویج علم نیز سهمی داشته باشد. در ضمن با توجه به اینکه تعدا مجلات علمی ترویجی بسیار کم است و حتی در برخی رشته ها ممکن است مجله علمی ترویجی مصوب وجود نداشته باشد، بنابراین اینجاست که یک دانشجوی دکتری می بایست با خلاقیت خود بتواند مقالات میان رشته ای ، این کمبود را جبران کند. در حال حاضر پذیرش مقاله علمی ترویجی در ایران به دلیل کمبود مجلات علمی ترویجی، می شود گفت که در حد علمی پژوهشی سخت می باشد. ( ارادت دوست عزیز).

در خصوص اینکه برخی رشته ها المپیاد ندارند، خوب اینکه نگرانی ندارد ، چون اگر رشته ای، المپیاد ندارد در واقع برای همه داوطلبان آن رشته، المپیاد ندارد. قرار نیست که داوطلبان هر رشته ای در زمینه المپیاد با یکدیگر سنجیده شوند. پس نگرانی برای کاهش امتیاز مختص یک نفر نیست برای همه همینطور خواهد بود.

راستی در صورتی که امتیاز المپیاد به مقالات علمی ترویجی اضافه گردد، من با حذف المپیاد موافقم (التماس دعا)

جناب آقای دکتر، آیین نامه جدید بسیار نسبت به سال های گذشته بهتر شده است. با سپاس فراوان

حسینی چهارشنبه 27 اسفند 1393 ساعت 08:45

آقای دکتر دقیقاً حرف دل من رو آقای حمید احمدی و همینطور آقای محمد جواد زدن. کاملاً حق دارن ولی کسی حرفای مارو نشنید که!

حامی سه‌شنبه 26 اسفند 1393 ساعت 22:54

آقای دکتر سلام
کم کم دارم مطمئن میشوم که نظرات بطور سلیقه ای تایید می شوند من یک سوال را چندین بار از خدمتتون پرسیدم ولی شما چند روزه جواب ندادین
لطف کنین به من بگین آیا دانشگاه باهنر که اسمش در لیست رشته های دارای مجوز دکترای مهندسی نفت ولی دانشجو از طریق بدون کنکور میگیره مجوز دارد یا خیر
ممنون

فدای شما. من اطلاعات همه وزارت علوم و دانشگاه ها را ندارم. این سوال مربوط به دفتر چه کنکور و دفتر گسترش است. البته میتوانم براتون سوال کنم. سوال هم کردم. در دفترچه شماره 2 کنکور ثبت میشه. امیدوارم فردا بپرسم و خبر بدهم. این که سوال مهمی نیست که سلیقه ای گزینش بشه. سوال های سخت تر هم بپرسید تایید میکنم. موفق باشید.

محمدجواد سه‌شنبه 26 اسفند 1393 ساعت 22:08

سلام آقای دکتر نوه ابراهیم

ادامه حقوق دانشجویان:
22. بعضا تصمیمات و آیین نامه های تخیلی توسط برخی مسئولین صورت میگیره که آینده کشور رو تهدید میکنه.
در بنیاد ملی نخبگان هم همین طور است.البته گمون نکنم بنیاد نخبگان آیین نامه هاش زیر نطر وزارت علوم باشه!؟
مثلا در ایین نامه ثبت نام دانش آموختگان برتر شرط معدل کارشناسی گذاشته شده.و یا معرفی نامه از دو عضو هیئت علمی دانشگاه با رتبه دانش یاری!!!
حالا فرض کنید یه نفز 6 تا اختراع ،10 تا مقاله ISI و ... داشته باشه چون معدل کارشناسیش کمه اصلا پروندش رو بررسی نمیکنند!!!
از طرفی اکثر واحدهای شهرستانی دانشگاه ها مثل غیر انتفاعی و پیام نور و علمی کاربردی در رتبه عضو هیئت علمی آنها از مربی بیشتر نیست!حالا چطور از دانشگاه محل تحصیلش دو تا معرفی از استاد دانش یار بگیره!!
یا برخی فعالیت هایی که جزء آیین نامه نخبگان نیست.مثلا ثبت نرم افزار سیستمی در شورای عالی انفورماتیک که واقعا توانایی علمی بالایی می خواهد ولی اصلا در آیین نامه بنیاد نخبگان ذکر نشده است.
بعضی قوانین آیین نامه ها شبیه سنگ اندازی و چوب لای چرخ گذاشتن می مونه تا نخبه پروری و کشف استعداد و حمایت و...و متاسفانه اد نخبگان روز به روز شرایط و عرصه رو سخت و تنگ تر میکنند.هر دو نهاد وزارت علوم و بنیادنخبگان به جای سیاست (انقباضی)دافعه حداکثری باید سیاست (انبساطی) جاذبه حداکثری را در پیش بگیرند.

شیروان سه‌شنبه 26 اسفند 1393 ساعت 21:44 http://www.payameman.mihanblog.com

با سلام و احترام

جناب دکتر یک سوال مهم داشتم:

آیا همه مقالات مرتبط با پایان نامه باید به اسم استاد راهنما هم باشد یا می توانیم اسامی دیگری را هم به نویسندگان اضاف کرد؟

ممنون میشم که پاسخ دهید.

سلام. بله حتما. میتونید اسامی نویسندگان دیگری هم اضافه کنید. البته امتیاز بین همه نویسندگان تقسیم می شود.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.