سخنرانی در انجمن برنامه ریزی درسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان

برای دریافت فایل پاور پوینت سخنرانی کلیک نمایید.

هرچند قصد داشتم پنجشنبه اول آذر ماه 1393 را در اجلاس نقد و بررسی برنامه درسی کارشناسی علوم سیاسی که به دعوت شورای تحول در علوم انسانی در دانشگاه علامه تشکیل می شد شرکت کنم و از آخرین نقطه نظرات اساتید علوم سیاسی در خصوص مشکلات اجرایی برنامه یادشده که با اعتراض حدود 160 نفر ازاساتید علوم سیاسی روبرو شده بود باخبر شوم، اما به جهت ضرورت های کاری، به دعوت قبلی انجمن برنامه ریزی درسی،  در همایش کیفیت برنامه ریزی درسی در آموزش عالی شرکت کردم. صبح زود از تهران حرکت کردیم به اتفاق دکتر بابلیان، رییس کارگروه علوم پایه و دکتر مرادی از همکاران دفتر برنامه ریزی آموزش عالی. راس ساعت 12 ظهر رسیدیم به دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان محل برگزاری همایش. قبل از ناهار فرصتی بود تا 3 سخنرانی را از مجموعه سخنرانی های صبح گوش کنیم. سخنرانی دکتر فراستخواه عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در باره تاثیر رهبری دانشگاهی در شکل گیری فرهنگ دانشجویان و یک سخنرانی از عمان و یک سخنرانی از مالزی در خصوص اسلامی کردن برنامه درسی.  

بعدازناهار ماموریت یافتم تا میزگرد بحث در خصوص راهکارهای ارتقای کیفیت برنامه های درسی را با حضور خارجیان شرکت کننده در همایش اداره کنم. میزگرد از ساعت 2 تا 4ونیم طول کشید.  در میزگرد از کشورهای استرالیا، ژاپن، هلند، مالزی، هندوستان، و تعدادی از ایرانیان علاقمند به بحث حضور داشتند. دکتر بابلیان و دکتر مرادی نیز اینجانب را در بحث همراهی کردند. در نیمه راه نیز خانم دکتر گویا از استادان دانشگاه شهید بهشتی به ما پیوستند و البته دکتر عصاره نیز زمان را کنترل میکردند. بحث با معرفی جایگاه شغلی اعضا و سپس با بیان تجربیات برنامه ریزی در کشورهای یادشده شروع شد. چند دقیقه ای در خصوص چگونگی اسلامی شدن یا اسلامی کردن برنامه درسی در مالزی بحث کردیم. همچنین زمانی را اختصاص دادیم به بحث در باره کاربردی کردن برنامه های درسی باتوجه به رسالت پاسخگویی دانشگاهها به نیاز بازار کار. سپس در باره اهرم های کنترل کیفیت در هریک از کشورها و چگونگی ساختار برنامه ریزی درسی غیر متمرکز در استرالیا و هلند و نقش نهادهای مرکزی محلی آموزش عالی در هدایت و نظارت بر اجرای قوانین. از تاسیس دوره کارشناسی ارشد رشته ارزشیابی آموزشی پیشنهادی دانشگاه تهران که به تازگی در شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم تصویب شده است به عنوان عزم جدی وزارت برای نهادینه شدن ارزشیابی آموزشی و ارتقای کیفیت خبر دادم که خیلی مورد توجه قرار گرفت.

ساعت 5 بعدازظهر در آمفی تئاتر حضور پیدا کردیم برای اجرای مراسم پایانی. اما ابتدا دو سخنرانی باقی مانده از برنامه صبح ارائه شد و  سپس از بنده دعوت شد برای ارائه سخنرانی پایانی. تعداد 9 اسلاید تهیه کرده بودم در باره روندهای جدید برنامه ریزی درسی در ساختار جدید وزارت علوم. ابتدا خرسندی خود را از اتخاذ رویکرد غیر متمرکز در برنامه ریزی درسی در وزارت علوم و واگذاری اختیارات برنامه ریزی درسی به دانشگاهها اعلام کردم و بااشاره به فراز و نشیب های نظام متمرکز و غیر متمرکز در 3 دهه گذشته، عبور از روند متمرکز گذشته را نقطه امید در دولت جدید معرفی کردم . در انتها نیز سیاست های اجرایی وزارت علوم در راستای نهادینه شدن برنامه ریزی درسی غیر متمرکز و مشارکت همه جانبه دانشگاهها تشریح کردم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.